afval

Afval

Er is niet aan te ontkomen: onze winkels, kantoren, distributiecentra en productiebedrijven produceren veel afval. Door een zorgvuldige afvalscheiding beperken we de hoeveelheid waar we echt niets meer mee kunnen. We doen echter ook een beroep op onze klanten om de hoeveelheid afval terug te dringen.

Een kwestie van vraag en aanbod
Producten die we uit kwaliteitsoogpunt niet meer kunnen verkopen, klanten opzadelen met hoeveelheden die ze eigenlijk niet nodig hebben: dat proberen we op allerlei manieren te voorkomen. Een greep uit de maatregelen:

  • kortingstickers voor artikelen die nog maar kort houdbaar en/of beschadigd zijn;
  • een bestelsysteem waarmee de schapinhoud wordt geoptimaliseerd, bijvoorbeeld kleine bestelhoeveelheden voor bepaalde artikelen (mango’s per stuk);
  • speciaal verpakken van kwetsbare producten zoals paprika’s en witlof;
  • extra service door klanten de mogelijkheid te bieden een halve bloemkool of halve krop andijvie te kopen;
  • kwetsbare producten halen we ‘s avonds van de AGF-tafel en bewaren we in de koelcel;
  • in onze recepten houden wij rekening met de door het Voedingscentrum aanbevolen hoeveelheden. 

 


Verminder voedselverspilling door koken op maat
Over het algemeen zijn recepten voor vier personen waardoor er gauw een deel van het terecht overblijft als er voor een afwijkend aantal personen gekookt wordt. Consumenten kunnen op de receptenpagina van www.dekamarkt.nl zelf het aantal personen aangeven waarvoor het recept bestemd is

Bovendien heeft het systeem de optie om het te specificeren op leeftijd. Indien de bezoeker een bepaald recept selecteert, worden de benodigde hoeveelheden per ingrediënt automatisch omgerekend naar het opgegeven aantal eters. Dat voorkomt dat consumenten te veel kopen en weg moeten gooien. Er is niet aan te ontkomen: onze winkels, kantoren, distributiecentra en productiebedrijven produceren veel afval. Door een zorgvuldige afvalscheiding beperken we de hoeveelheid waar we echt niets meer mee kunnen. We doen echter ook een beroep op onze klanten om de hoeveelheid afval terug te dringen.

In zak en tas
In en buiten onze winkels proberen we het afval te beperken, danwel al in een vroegtijdig stadium te scheiden. Voorbeelden hiervan zijn:

  • afvalbakken ‘houd Nederland schoon’ bij al onze winkels;
  • papier- en glascontainers;
  • inzamelcontainers voor frituurolie in de meeste winkels (afgewerkte frituurolie kan worden gebruikt als biobrandstof, of als grondstof voor allerlei industriële processen);
  • batterijbakken;
  • inzameling plastic flessen;
  • plastic tassen en big shoppers alleen tegen betaling en van gerecycled materiaal;
  • kassabon wordt alleen afgedrukt op verzoek van de klant;
  • klanten kunnen gebruik maken van de tassenbol.

 

Afval scheiden
Om het milieu minimaal te belasten proberen we zoveel mogelijk te recyclen. Voor elk bedrijfsonderdeel hebben we dan ook een speciale ‘afvalwijzer’ opgesteld waarbij het gescheiden aanbieden van het afval centraal staat. Alle winkels moeten het afval nauwkeurig scheiden. Dit monitoren we maandelijks. Het afval gaat vanuit het winkel naar het distributiecentrum voor verdere verwerking. Bij onze winkels treft u dan ook geen grijze containers aan.
Telkens slagen we erin om het afval steeds beter te sorteren en de hoeveelheid restafval te verlagen.  

We proberen bij DekaMarkt zoveel mogelijk herbruikbaar afval te verzamelen. Dit is gunstig voor het milieu. Daarom scheiden we afval zoals karton, plastic en groente- en fruitafval. Een dalende lijn in de hoeveelheid restafval is al jaren zichtbaar. Vanaf 2005 is bij DekaMarkt het restafval met maar liefst 30% afgenomen. Tegelijkertijd is het goede, gesplitste afval toegenomen. De aantallen van gescheiden GFT en papier zijn gestegen.

Tassenbol
Vanwege onze focus op het terugdringen van afval, zijn we ook het gebruik van plastic tassen onder de loep gaan nemen. Per jaar gaan er in Nederland 1,5 miljard plastic tasjes over de toonbank. Dat kan minder. Daarom willen wij klanten graag het concept van de tassenbol aanbieden. Men deponeert daarin de schone en overtollige tassen van thuis. Wie dan in de supermarkt een tasje nodig heeft, kan een tas uit de bol nemen. Door hergebruik worden een stuk minder tassen gebruikt en dat is beter voor het milieu. Momenteel testen we de tassenbol bij DekaMarkt in Heemskerk, Beverwijk Spoorsingel en Wormerveer.

Vleesverpakkingen
DekaMarkt is eind 2010 overgestapt op hardplastic schaaltjes voor de vleesverpakking. Ten eerste is deze verpakking minder kwetsbaar. Dat betekent minder kans op lekkage. Een extra zakje bij de kassa behoort hiermee tot het verleden. Ook kan de verpakking in de plasticbak worden ingezameld. Nog een positieve bijkomstigheid: het vlees blijft langer houdbaar.

Folder op FSC-papier en CO2-neutraal gedrukt
Onze wekelijkse folder is op FSC-papier en CO2-neutraal gedrukt. De drukkerij bezit een CO2-neutraal certificaat.
Klanten met een nee-neesticker kunnen een online folder raadplegen op deze site onder aanbiedingen.

Omdozen FSC-gecertificeerd
Per 1 januari 2012 gaat DekaMarkt gebruik maken van FSC-gecertificeerde omdozen. Het gaat om de dozen waar producten van onze huismerken in verpakt worden.

Verpakking beperken
Uiteraard proberen we de hoeveelheid afval al bij de bron (lees: de productie) te beperken. In overleg met onze leveranciers kijken we voortdurend naar de mogelijkheden om de hoeveelheid verpakking van het product zoveel mogelijk terug te dringen. Daarnaast kijken we ook naar de beste verpakkingen voor onze producten. 

Ondergronds afvalverzamelpunt
In Wormerveer is er naast DekaMarkt een ondergronds afvalverzamelpunt te vinden. Om extra aandacht te geven aan het belang van het scheiden van afval heeft DekaMarkt in samenwerking met de gemeente Zaanstad een groot evenement georganiseerd waarbij een schoolklas werd uitgedaagd om afval zo goed mogelijk te scheiden. 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.