assortiment

Assortiment

De keuzes die wij als supermarkt maken bij de samenstelling van ons assortiment, de acties maar ook onze recepten, bepalen mede de keuzes die de klant maakt als hij boodschappen doet. Wat bieden we aan? Hoe helpen we onze klanten een verantwoorde keuze te maken? We zetten hieronder de verschillende facetten van het assortiment en de keuzes van DekaMarkt uiteen.

 

DekaBewust
Momenteel is DekaMarkt bezig met de ontwikkeling van het ‘DekaBewust’ label. Alle verse producten die geproduceerd, geteeld of ingekocht zijn met respect voor mens, dier en milieu ontvangen deze naam. Zo willen we de keuze voor een verantwoord alternatief makkelijker maken voor de consument. Onder dit label vallen duurzame verse producten zoals biologische groente, fruit en Fairtrade groente en fruit.

Deka koffiebonen
Steeds meer mensen vinden een goede kop koffie belangrijk en geven om hoogstaande kwaliteit. Daarom heeft DekaMarkt een eigen koffielijn ontwikkeld. Deze lijn bestaat uit koffie- en espressobonen, snelfiltermaling en koffiepads in allerlei variaties. Bij de ontwikkeling van deze koffie waren we op zoek naar een eerlijk product. Dat is gelukt. Deze serie koffiebonen is UTZ-gecertificeerd.

1 De Beste chocoladehagelslag en -vlokken
Ook voor hagelslag en vlokken van 1 De Beste wordt ook UTZ-gecertificeerde cacao ingekocht.

Eerlijke handel
Het keurmerk Fairtrade staat voor eerlijke handel. Dit logo garandeert dat het product of de grondstoffen voor een eerlijke prijs zijn ingekocht bij boeren in ontwikkelingslanden. DekaMarkt verkoopt Fairtrade producten zoals chocolade, koffie, thee en rijst. Onze eigen 1 de Beste thee draagt ook het Fairtrade keurmerk, net als onze bananen en sinaasappels.

  

UTZ Certified
Naast Fairtrade verkopen we ook producten met het UTZ Certified keurmerk. UTZ-gecertificeerde boeren worden opgeleid om professioneel en duurzaam te produceren. Door training verbeteren zij hun kwaliteit en efficiëntie, met respect voor mens en milieu.

 

DekaBio
DekaMarkt heeft een enorm sterke positie in het totaalassortiment biologisch! Dat blijkt uit gegevens volgens de metingen van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI. Dit is zelfs zo hoog dat we vergeleken met andere supermarkten in verhouding naar marktaandeel de tweede positie innemen. De sterke positie komt door de productgroepen groenten en fruit, zuivel en eieren. Het aandeel biologische (food)producten ten opzichte van de totale (food)omzet is 2,12% gemeten in 2010. Niet alleen op het gebied van groenten en fruit, zuivel en eieren, maar bijvoorbeeld ook in de productgroepen kruidenierswaren, tussendoortjes en conserven zijn in onze winkels biologische alternatieven te vinden. Onze focus blijft gericht op groei van het biologisch assortiment op alle vlakken. In 2011 hebben we bijvoorbeeld biologische aardappels uit West-Friesland en biologische witlof van een Nederlandse zorgboerderij aan ons assortiment toegevoegd. Ook is ons assortiment biologische vleeswaren uitgebreid.
Bij groenten kiezen we er zelfs voor om, bij voldoende kwaliteit en aanbod, van bepaalde producten alleen nog de biologische variant aan te bieden. Dit doen we bijvoorbeeld bij rode kool en spitskool.
In al onze winkels ligt een boekje met een overzicht van al onze biologische kruiden met hun toepassing. U kunt het hier ook downloaden.


Diervriendelijkheid
In 2010 zijn alle diervriendelijke aanbiedingen van alle supermarkten door Wakker Dier bij elkaar opgeteld. En wat blijkt? DekaMarkt behoort tot de top van supermarkten. We hebben samen met Dirk van den Broek de meeste diervriendelijke aanbiedingen van Nederland. Diervriendelijke producten die met de telling zijn meegenomen zijn: vleesvervangers, biologisch vlees, zuivel en eieren met EKO-keurmerk (bron: Wakker Dier). Dit beleid zetten we voort. Wekelijks hebben we een diervriendelijke aanbieding van een biologisch vleesproduct of vleesvervanger op de winkelvloer. Onlangs hebben we boerenscharrelkip in ons DekaBewust assortiment opgenomen. Deze kippen scharrelen buiten in de boomgaard van een Nederlandse boer, groeien rustig op en krijgen voer van hogere kwaliteit. Ze groeien op volgens hoge dierenwelzijneisen. Ook zijn we ons diervriendelijk assortiment varkensvlees aan het uitbreiden. Niet alleen hogere eisen voor dierenwelzijn vinden we belangrijk, we vullen dit aan met eisen voor milieuzorg. Dat betekent dat ons DekaBewust varkensvlees afkomstig is van varkens die meer ruimte hebben, kunnen spelen, niet gecastreerd zijn en geen preventieve antibiotica krijgen toegediend. Bovendien wordt rekening gehouden met het milieu.

Vis
Een verantwoord assortiment vis aanbieden staat bij ons hoog op de agenda. Ons streven is dan ook om zoveel mogelijk vis in ons assortiment op te nemen die op een duurzame manier is gevangen of gekweekt. Van duurzame visserij is sprake als het bestand waarop wordt gevist gezond is, als het vissen geen blijvende schade aan de natuur onder water veroorzaakt, zeldzame of bedreigde soorten worden beschermd en bijvangsten minimaal zijn. Bovendien moet het visserijbeheer zo ingericht zijn dat het visbestand en het milieu ook in de toekomst gezond blijven.

Het grootste deel van de bedreigde vissoorten is inmiddels niet meer in onze schappen te vinden. Vissen en zeevruchten die zijn gevangen volgens de richtlijnen van duurzame visserij zijn o.a. herkenbaar aan het blauwe zegel (MSC-keurmerk) op de verpakking. Ook bij het samenstellen van onze acties en onze receptenkaartjes is kiezen voor de duurzamere visproducten een belangrijk uitgangspunt.
 

Wij hebben tevens ASC (Aquaculture Stewardship Council) kweekvis in de winkel liggen. Dit nieuwe keurmerk staat voor duurzaam gekweekte vis. Kweekbedrijven kunnen van ASC een keurmerk krijgen, als ze aantoonbaar goed omgaan met de natuur en richtlijnen naleven op gebied van toevoegingen en sociale omstandigheden. De producten zijn herkenbaar aan het logo op de verpakking. U krijgt met het ASC-keurmerk zekerheid dat u verantwoord gekweekte vis koopt.


Onze visie op paling
De Viswijzer van Stichting de Noordzee is leidend als het gaat om de samenstelling van ons assortiment. We proberen zo veel mogelijk ‘groene’ vis in ons assortiment te hebben. Alleen paling is daarop een uitzondering. Paling valt onder de groep ‘rood’. Echter voor paling is er nog geen alternatief gevonden. DekaMarkt heeft besloten opgekweekte paling wel in het assortiment te houden. In samenwerking met onze leverancier hebben we alternatieve gerookte vissoorten ontwikkeld en toegevoegd aan het assortiment. Ook is de keuze aan palingproducten beperkt, doen wij geen acties met paling, hebben wij geen budget- of voordeelverpakking en gebruiken we geen paling meer in recepten. DekaMarkt wil transparant zijn met informatie naar haar klanten. Daarom zit er een sticker op de verpakking van de paling. Hierop staat dat paling geen duurzame keuze is. Bovendien verwijzen we op de verpakking naar de alternatieven voor de paling. Zo kan de klant zelf een weloverwogen keuze maken. Er bestaat nog geen eenduidige wetenschappelijke visie hoe paling te verduurzamen. Hoe groot respectievelijk de effecten van de vervuiling, geblokkeerde waterwegen, vangst van glasaal en de vangst van wilde paling hebben op de palingstand is niet voldoende bekend. Stichting Dupan zet zich in om de palingstand te verbeteren middels het uitzetten van glasaal in schone binnenwateren en helpt volwassen paling naar open water als zij zich wil gaan voortplanten. Net als de overheid steunt Deka deze werkwijze en Dupan financieel omdat dit mogelijk één van de oplossingen is. De komende jaren moet deze werkwijze van Stichting Dupan zich gaan bewijzen. Mocht er geen verbetering optreden, dan zullen wij stoppen met de verkoop. Kijk voor meer informatie op www.dupan.nl .

 

Boerenbest, van eigen boeren en telers uit eigen land

Onder het logo ‘Boerenbest’ verkopen wij producten die afkomstig zijn van ‘eigen’ boeren uit Nederland. Hoe korter de afstand van het land naar de winkel en dus naar onze klanten, hoe verser het product in de winkel ligt. Dat is ook vaak minder milieubelastend. Wij kopen deze producten zelf rechtstreeks in en controleren wat er mee gebeurt. Zo weten we zeker dat ze van goede kwaliteit zijn.

Voor ons Boerenbest vleesassortiment kopen we zelf ons eigen rundvee in bij vleesveehouders in Nederland. Onze eigen vee-inkoper selecteert elk dier persoonlijk. Ook adviseert hij de boeren op het gebied van diervriendelijkheid. Dit is uniek in de supermarktbranche. Op deze manier weten wij precies wat we in onze winkels verkopen, namelijk (h)eerlijk rundvlees afkomstig van vleesveehouders met kennis van zaken over dierenwelzijn en kwaliteit. Transportlijnen van boerderij naar slachthuis worden zo kort mogelijk gehouden.

Groente en fruit van het seizoen
Producten van het seizoen komen meestal van de volle grond, zijn dichtbij geteeld of op verantwoorde wijze vervoerd. Dat is milieuvriendelijker! DekaMarkt wil klanten helpen om bij de aankoop van groente en fruit een milieuvriendelijke keuze te maken. Daarom willen we continue over ‘groente en fruit van het seizoen’ communiceren. Al twee keer hebben we ook een informatieboekje uitgegeven. Hierin staat per seizoen aangegeven welke groente- en fruitsoorten dan volop verkrijgbaar zijn. Tevens bevat het recepten en adviezen waar de klant op moet letten bij de klimaatvriendelijke aankoop van groente en fruit. Het boekje is ook te downloaden via www.dekamarkt.nl. Het is samengesteld in samenwerking met stichting Milieu Centraal. Naast informatie in het boekje, staat er op de groente- en fruitafdeling een steker bij het product als deze ‘van het seizoen’ is.
Het boekje kunt u ook hier downloaden.


Eigen productiebedrijven
Wij hebben onze eigen vleescentrale en eigen bakkerij. Dit heeft als voordeel dat we alles zelf in de hand hebben. We weten zeker dat wat we in de supermarkt leveren, van topkwaliteit is.

DekaMarkt wil verantwoord sojagebruik
Wist u dat soja één van de belangrijkste landbouwproducten ter wereld is? Jaarlijks wordt er ruim 200 miljoen ton van geproduceerd! We kunnen niet om de sojateelt heen. Maar het brengt soms een nadelige milieubelasting met zich mee. Dit kan anders. 

Soja op verantwoorde wijze
Als we er hard aan werken, is het mogelijk om soja op geheel milieuvriendelijke en dus verantwoorde wijze te produceren. Bij DekaMarkt zien we die mogelijkheid en we vinden dit belangrijk. Met een groot aantal organisaties slaan we de handen ineen. Binnen drie jaar willen we volledig verantwoord sojagebruik in Nederland.

Verantwoorde soja in 2015
De maatstaf voor verantwoorde soja is vastgesteld volgens de principes van de zogenoemde Round Table on Responsible Soy (RTRS). DekaMarkt is hierin vertegenwoordigd. Uiteindelijk betekent dit dat er in 2015 voor de productie van vlees, zuivel, eieren en andere voedingsmiddelen die bij DekaMarkt te koop zijn, alleen nog verantwoorde soja wordt gebruikt.

Beperkt antibioticagebruik
DekaMarkt vindt beperking van antibioticagebruik belangrijk. Bij verschillende assortimentskeuzes houden we hier rekening mee. Hiermee geven we verdere invulling aan onze visie op duurzaam ondernemen: goed voor mens, dier en milieu!

DekaBewust Boerenscharrelkippen met vrije uitloop krijgen geen preventieve antibiotica. Deze boerenscharrelkippen komen van boeren uit de Gelderse Vallei. Daar hebben ze de vrijheid om binnen en buiten rond te scharrelen. Ze kunnen rustig opgroeien, leven langer en krijgen voeding van premiumkwaliteit.

Voor het DekaBewust varkensvlees worden geen preventieve antibiotica gebruikt. Het niet gemarineerde varkensvlees in verpakkingen met 1, 2 of 3 stuks draagt het DekaBewust label. De varkenshouders worden begeleid door dierenartsen en andere deskundigen om de goede gezondheid van de dieren te behouden. Daarnaast zijn de varkenshouders Milieukeur gecertificeerd en werken ze volgens hoge welzijnsnormen voor de dieren. 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.