Ga naar de hoofdinhoud

Chocolademelk en 5 toppings

Met dit basisrecept voor warme chocolademelk én vijf feestelijke toppings kan je de hele winter lang variëren. Maak de chocolademelk perfect voor na een koude intocht met speculaas óf maak hem helemaal kidsproof met kleurrijke toppings.

Basis recept: warme chocolademelk

Vegetarisch

Drankje – 4 pers. – 10 min.

Verwarm 800 ml volle melk in een steelpannetje, breng niet aan de kook. Breek 180 gr melkchocolade in blokjes en laat al roerend smelten in de hete melk. Klop 200 ml slagroom met 1 zakje vanillesuiker stijf. Schenk de chocolademelk in mokken en schep de slagroom erop.


Bevat p.p: 2272 kJ/543 kcal, 40 g vet waarvan 25 g verzadigd, 35 g koolhydraten waarvan 34 g suikers, 11 g eiwit, 0 g zout en 1 g voedingsvezel

TIP: gebruik voor een mooie toef slagroom een spuitzak met een kartelmond of een kant-en-klare spuitbus met slagroom.

TIP: vervang de melkchocolade door pure chocolade voor een intensere smaak, of voor chocolade met een smaakje (zoals karamel-zeezout) voor een bijzondere twist.

Topping 1: salted pure choco

4 pers. – 5 min.

Decoreer elke beker chocolademelk met 1 eetlepel chocoladevlokken, ½ in blokjes gesneden brownie en 6 gezouten pretzel krakelingen. Maak indien gewenst af met wat chocoladefantasiestrooisel.


Bevat p.p: 770 kJ/184 kcal, 7 g vet waarvan 4 g verzadigd, 27 g koolhydraten waarvan 20 g suikers, 3 g eiwit, 0 g zout en 1 g voedingsvezel

Topping 2: Oreo

4 pers. – 5 min.

Decoreer elke beker chocolademelk met 25 gr mini Oreo’s  en 1 el chocodessertsaus. Steek in elke toef slagroom een Oreo sensation cookie.


Bevat p.p: 1312 kJ/314 kcal, 14 g vet waarvan 4 g verzadigd, 44 g koolhydraten waarvan 28 g suikers, 3 g eiwit, 0 g zout en 1 g voedingsvezel

Topping 3: Sinterklaas speculaas

4 pers. – 5 min.

Decoreer elke beker chocolademelk met 1 mespuntje speculaaskruiden, 2 el (mini) pepernoten en 1 el tumtummetjes. Steek er 2 sintschuimpjes in en eventueel 1 amandelspeculaasje.


Bevat p.p: 852 kJ/204 kcal, 2 g vet waarvan 1 g verzadigd, 49 g koolhydraten waarvan 19 g suikers, 2 g eiwit, 0 g zout en 1 g voedingsvezel

Topping 4: appeltjes van Oranje

4 pers. – 5min.

Decoreer elke beker chocolademelk met 1 el fijngehakte sinaasappelchocolade, 1 el geroosterd amandelschaafsel en 2 bitterkoekjes. Rasp er de schil van 1/4 sinaasappel over en maak af met een schijfje sinaasappel.


Bevat p.p: 1240 kJ/296 kcal, 19 g vet waarvan 4 g verzadigd, 23 g koolhydraten waarvan 19 g suikers, 7 g eiwit, 0 g zout en 4 g voedingsvezel

TIP: Maak deze chocolademelk extra lekker met een scheutje sinaasappellikeur.

Topping 5; warm chocofeestje

4 pers. – 5min.

Decoreer elke beker chocolademelk met 1 el karamelsaus, 1 tl discodip en 2 el mini marshmallows. Maak af met een rainbow cookie en een sintchocolaatje rechtop in de slagroomtoef.


Bevat p.p: 932 kJ/223 kcal, 7 g vet waarvan 4 g verzadigd, 38 g koolhydraten waarvan 31 g suikers, 2 g eiwit, 0 g zout en 1 g voedingsvezel